dimecres, 6 de maig del 2020

RECUPERACIÓ TEMA 3: TIC I TILC: Comunicació i Internet


Bon dia!

Hui el tema del que aprendrem més són les xarxes socials com a una de les manifestacions de comunicació a internet més poderoses i utilitzades, dins i fora de les aules, actualment. En primer lloc, com que no he fet part de l’avaluació continua i no puc participar al fòrum amb els meus companys i companyes, he pensat que podria escriure el mesos comentaris per al fil 1 (Avantatges i inconvenients/perills de les xarxes socials) i per al fil 2 (Ús de xarxes socials) a aquesta entrada i com si foren una mena de tuits. Després els podré publicar al meu Twitter també posant el hashtag #TILCiTIC  i etiquetant el compte @EduticUA. El meu compte, per cert, és @neuspastor.  Endavant!

FIL 1: Avantatges i inconvenients/perills de les xarxes socials

Primer comentari:

L’arrel dels majors perills és el desconeixement. La clau es conéixer les possibilitats i els riscos de les xarxes treballant-les amb l’alumnat a l’aula. D’aquesta manera el grup estarà preparat per a fer un ús responsable d’aquestes ferramentes de comunicació i tindrà els recursos necessaris per a saber on, en quins casos i com demanar ajuda si cap cosa negativa sorgix mentres s’entretenen al seu temps lliure o mentres elaboren treballs per a classe. És clar que per fer aquest escenari real és necessària la formació integral i actualitzada del professorat en tal de que lideren el procés de descobriment de les bondats, les maldats i les infinites possibilitats de les TIC aplicades a l’ensenyament. A més a més, les xarxes social, com que representen petites societats, són una bona plataforma per a promoure el debat respectuós, l’intercanvi d’idees i la promoció de valors personals segons la Declaració Universal dels Drets Humans. Per aquestos motius el camí no és amagar o ignorar l’existència de les xarxes socials, sinó aprendre com a docents a utilitzar-les per servir d’exemple de treball original, eficient i responsable amb elles.

Segon comentari:

Arran el que s’explicava al primer comentari, tampoc és saludable minimitzar els riscos que es deriven de l’ús responsable i, especialment, de l’irresponsable quan gastem les xarxes socials. Per exemple, i en d’altres perills, és molt preocupant la multiplicació dels casos de ciber-bullying a l’actualitat. És encara més complicat identificar aquest tipus de assetjament perquè el professorat, com es natural, en pocs casos té contacte amb les xarxes socials del seu alumnat. Fins i tot pels pares i per les mares resulta difícil esbrinar el que està passant perquè el control psicològic es sol fer per missatges privats i perquè són els propis jóvens, habitualment, els que s’avergonyixen i no volen hi volen que ningú s’assabente del que està passant fins que la situació els supera. A més a més, el fet de que més persones puguen participar d’aquest tipus de assetjament i de que les imatges i els comentaris es puguem compatir quasi amb immediatesa té com a resultat que els efectes del mateix són encara més greus i difícils de revertir a qui els pateix. Recomane llegir el següent article de Collell,  J.,  Escudé, C. (2008). Ciberbullying. L’assetjament a través de la xarxa. Àmbits de Psicopedagogia, 24, tardor 2008, pp 20­23. Deixe l’enllaç: http://www.xtec.cat/~jcollell/AP%2024.pdf

Fil 2: Quines xarxes utilitzem?

Primer comentari:

Les possibilitats de les xarxes socials aplicades a l’educació són tantes com puguem imaginar. Tot depén del que ens interesse treballar com a docents, del les qüestions de seguretat que necessitem tindre en compte i de la nostra capacitat per dissenyar projectes dinàmics als quals s’utilitzen els recursos que les xarxes posen a l’abast de tots. No té massa sentit utilitzar una xarxa social només per utilitzar-la sense haver preparat activitats específiques per a aquestes plataformes. És a dir, Instagram, Facebook, Twitter... les xarxes socials més conegudes, oferixen moltes opcions que un docent despert o una docent desperta sabran com aprofitar, però de poc servix transportar les tasques de sempre a les xarxes socials sense canviar altra cosa que la plataforma. Els llenguatges no són els mateixos i és crucial tindre això en compte si es vol dur a terme aquestos exercicis innovadors amb èxit i eficiència. Recomane ací la lectura de la “Guia per al professorat. Ciutadanía 3.0. Educar per a l’ús ètic i responsable de les xarxes socials” de l’autora Luz Martínez Ten. Deixe l’enllaç al material: http://www.ugt-pv.es/2018/11/DisenyoCiudadaniaProfv2.pdf

Segon comentari:

El debat arran les xarxes socials on participe, els motius de la meua participació i el tipus de participació que hi faig o que m’agradaria fer torna recurrentment al meu cap. Tinc compte creat a Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, Youtube, Vimeo, Edmodo i ara, en tal d’escriure aquesta entrada, a Pinterest. Pense que eixes són totes les xarxes a les tinc presència, encara que he de reconeix que el meu us és prou escàs i que més d’una vegada, especialment quan he estat buscant feina, m’he plantejat fer un “pla de mitjans de comunicació” per mi mateixa amb l’idea de reforma la meua imatge personal, com els plans que he dissenyat per a empreses i col·lectius. Mai ho he fet encara. Pot ser precisament per haver treballat amb xarxes és que em fa tanta mandra que aquestes, encara que siguen les meues personals, guanyen posicions i ocupen temps de la meua vida. Tant i això, ara com a futura docent, sóc molt conscient de que aquest seria el moment idoni per a fer una gran reforma d’espais virtuals, per adequar-los a l’aplicació a les aules i per a coneixes més eines i plataformes amb les quals treballar a l’aula.

Ara bé, en especial vaig a parlar de Pinterest. Aquesta és una xarxa social que sempre m’ha cridat l’atenció però que mai he sabut com adreçar. Em fa gracià perquè ma mare, que és mestra ara ja jubilada, i que sempre ha estat neguitosa enfront l’ús de les xarxes per sentir-les alienes a la seua generació , des de fa anys utilitza Pinterest i més d’una vegada ha trobat recursos educatius que ha pogut adaptar a la seua pràctica docent com a mestra d’infantil i primària. Ja era hora de que jo també ho descobrira, veritat?

Així, ara que ja he llegit la informació de l’apartat escenari més de dues vegades, que he trobat altres textos i investigacions referents a l’ús de les xarxes socials a les saules i que he escrit els comentaris, em dispose a presentar-vos Pinteres i a proposar-vos una idea per a treballar amb Pinterest amb l’alumnat.

Pinterest és una xarxa social que va ser creada a l’any 2010 a Estats Units. Hui en dia més de 150 milions de persones són usuàries, tot i que encara hi ha persones, com jo fa no massa temps, que desconeix les seues funcionalitats i possibilitats de cara a l’eina educativa.

El nom de Pinterest és un combinació de les paraules angleses pin i intestest. Així, ja des del seu títol la xarxa social ens explica que serveix com a mena de tauler digital al que punxar amb xinxetes les nostres imatges preferides, organitzar-les per carpetes, compartir-les amb altres usuaris i usuàries, comentar-les i utilitzar-les d’infinites maneres. Es tracta, en definitiva, de crear “murs d’intencions”, de l’anglés, intention boards, o murs d’interessos, però digitalment.

Així, Pinterest reprodueix a la xarxa el concepte d’àlbum de retalls i l’amplia fent possible compartir-ho sense perdre la referència a la font de la que s’extrau o a qui siga l’autor o autora. A més a més, com també passa a Facebook o Twitter, és possible trobar i seguir canals de milers d’altres docents que compartixen els seus recursos educatius i les seues experiències a aquesta xarxa, així com descobrir i seguir educatius d’institucions com el del Museu Nacional del Prado.

La idea del trobar i seguir canals educatius m’ha inspirat per a proposar una activitat per dur a terme a les classes de Literatura Universal. Sempre he pensat que una manera intel·ligent d’ensenyar literatura és fer-ho relacionant-la amb altres arts com la música, la pintura o l’escultura. Així resultarà més fàcil per l’alumnat crear un context al qual ubicar millor el moment històric i les dades literàries que s’estiguen estudiant a cada unitat didàctica.

Per això propose crear un compte de classe a Pinterest. Allà, l’objectiu és crear una carpeta per cada tema que s’estiga estudiant. L’alumnat serà dividit en equips i cada grup tindrà que aconseguir l’objectiu de organitzar les imatges relacionades amb fets històrics, moviments musicals, pictòrics i d’escultura que es puguen aplicar al tema literari que s’estudie.

A cada grup se’l donarà la responsabilitat d’omplir la carpeta d’una etiqueta diferent - fets històrics, moviments musicals, pictòrics i d’escultura- relacionada amb el tema de literatura que estan estudiant. Eixe tema serà la carpeta que englobarà a la resta. A la fi es tracta d’aconseguir crear de forma cooperativa murs amb imatges de història, música, pintura i escultura (també es podria afegir l’arquitectura), els quals mostren el context general de cada moviment literari.

A tall de cloenda m’agradaria dedicar unes quantes línies a reflexionar sobre la tecnologia mòbil. He de dir que al començament jo estava d’acord en aquelles veus que sol·licitaven que no estiguera permés dur el mòbil a classes. Bastant he canviat des d’aquell moment. Ara sóc més conscient de que el mòbil més que una distracció pot ser un ferramenta molt útil si es sap emprar com a tal. I eixe és el meu objectiu, ensenyar a utilitzar-lo amb cap i de forma que ajude a l’aprenentatge. Em repetisc, però és que per a mi el més important es conscienciar de la necessitat d’aprendre a utilitzar les xarxes i no a témer-les por per desconeixement. Per exemple, tindre un mòbil amb connexió a internet facilitaria molt la tasca de recopilar imatges a Pinterest que he proposat dalt. Hui en dia apps, aplicacions com Edmodo, Duolinguo... ajuden a estudiar i saber-ne més independent del lloc on ens trobem i, per a mi, si això s’aprofita “amb trellat” i pedagogia, el m-learning o aprenentatge ubicu, és un recurs que pot ser més que interessant.

Gràcies per l’atenció.

Ens llegim!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada